Wednesday, December 15, 2010

Seni dan Kreativiti

1. PENGENALAN
Analogi dan metafora bermula dari perkataan analog, iaitu sesuatu yang merupai yang lain. Kamus Dewan memberikan maksud analogi sebagai perbandingan atau kiasan yang mempunyai persamaan dan yang mempunyai ciri-ciri persamaan atau sebahagiannya. Shamsudin Jamil (2010) mentakrifkan analogy sebagai satu pernyataan berdasarkan perbandingan dua perkara yang mempunyai persamaan atau perbezaan contohnya umpama burung terbang diawan atau cantik seperti bunga mawar.

Manakala metafora pula bermaksud pemakaian kata-kata yang menyatakan sesuatu makna maksud lain daripada maksud yang sebenarnya. (Kamus Dewan, 2005). Shamsudin Jamil (2010) mentakrifkan metafora sebagai penerangan yang memberi maksud terhadap sesuatu perkataan, prasa, atau dalam bentuk perbandingan seperti tikus bermaharajalela bila kucing tiada.

Kesenian adalah satu alat dan refleksi komunikasi dikalangan kanak-kanak terhadap dunia luar. Pendidikan seni merangkumi pendidikan seni lukis, Muzik, tarian, lakonan dan pelbagai lagi bentuk seni tampak. Pendidikan seni akan mengembang gaya pemikiran dan kreativiti kanak-kanak. Mendorong potensi dalaman kanak-kanak akan meningkatkan keupayaan bahasa dan pertuturan, kemahiran menggunakan logika dan matematik, membangunkan kemahiran melakar semula, kemahiran pergerakan, musika, interpersonal, berinterasik dengan alam sekitar dan memahami kewujudan manusia (Shamsudin Jamil, 2010).

Adalah penting, menggunakan kesenian untuk menerapkan cabang ilmu kepada kanak-kanak. Dengan adanya kemahiran seni kanak-kanak akan dapat mengekspresi diri mereka dalam bentuk yang kreatif dalam menyampaikan idea, emosi dan perasaan.
Oleh yang demikian, suatu perancangan pengajaran dan pembelajaran yang teliti harus dirangka, dimana unsur-unsur kesenian seperti seni tampak, muzik dan pergerakan digabungkan dan disampaikan kepada kanak-kanak agar dapat mereka menguasai imiginasi dan dapat meluahkan semula dalam bentuk yang kreatif.

Untuk mencapai tujuan itu, teknik dan proses merangsang kreativiti kanak-kanak harus diterapkan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Proses dan teknik tersebut akan dijelaskan dalam bentuk jadual pengajaran pembelajaran yang akan diberikan kepada kanak-kanak Dari minggu ke minggu sehinggalah kanak-kanak dapat mempersembahkan satu bentuk seni persembahan pada penghujung proses pembelajaran.


2. PERANCANGAN MENGHASILKAN HASIL SENI
Pada kertas kerja kali ini saya akan membuat perbandingan dengan menggunakan peribahasa yang memberi maksud bahawa untuk mendidik anak-anak kecil atau kanak-kanak haruslah bermula dari bawah atau dari asasnya lagi. Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Berbalik kepada kanak-kanak ditadika, guru-guru mendidik kanak-kanak sejak dari awal bulan persekolahan lagi. Apatah lagi jika sekiranya aktiviti yang ingin dipersembahkan kepada kepada ibu bapa pada hari anugerah sijil pada akhir tahun. Maka didalam kertas ini disediakan satu bentuk pelan pengajaran dari peringkat awal hingga kanak-kanak dapat membuat satu persembahan pada akhir tahun.

2.1. SENI VISUAL
Satu pelaan pengajaran akan disediakan bermula dari awal hingga berhasilnya segala usaha dan aktiviti yang dihasilkan. Ini merupakan pelan pengajaran yang mempunyai kaitan dengan seni drama dan penceritaan.

2.2. LAKONAN DAN PERGERAKAN
Lakonan adalah perlakuan meniru pergerakan dan reaksi orang lain dengan emosi dan psikomotor di gunakan. Ini bersesuaian dengan kanak-kanak yang dilahirkan dengan kreativiti (Lowenfeld, 1975). Kreativiti bersifat ekspresi kanak-kanak secara semulajadi dan bebas mampu merangsang perkembangan emosi dan mematangkan pergerakan terkawal dan menghasilkan bentuk seni yang dapat di appriasiasi oleh ibubapa dan kawan-kawan kanak-kanak itu sendiri.

Seni pergerakan sebenarnya memberi peluang kepada kanak-kanak mengembangkan kreativiti, emosi yang sihat dan akan memberi peluang untuk berinteraksi dengan insan lain dalam bentuk yang lebih berseni.

2.3. MUZIK
Muzik sebenarnya mengabungkan seni dan sains bunyi hasil dari suara atau instrument yang dimainkan. Ianya mungkin terhasil secara semulajadi seperti nyanyian alam atau digubah dengan gabungan bunyi dari bebagai instrument. Muzik juga memberi identifikasi budaya dan cara mereka berfikir atau meluahkan pendapat (shamsudin Jamil, 2010).

Tujuan utama pengajaran seni muzik adalah untuk membangunkan potensi individu melalui pengalaman muzik iaitu, menjiwai melodi dan rentak yang kemudian nya akan membangunkan nilai kreativiti dalam berkarya seni.

3. RUMUSAN
Setiap yang baru akan bermula dari awal. Setiap didikkan bermula dari asasnya. Sesuai dengan pepatah orang-orang dahulu kala dalam mendidik anak-anak. Sinonim dengan peribahasa yang berbunyi bayi diibaratkan kain puteh, ibu-bapa lah yang mencoraknya. Berbalik dengan kanak-kanak dialam prapersekolahan. Guru-guru memainkan peranan yang amat penting dalam mendidik dan juga membentuk peribadi atau pun pengetahuan. Tidak kira samada dari segi kognitif ataupun emosinya. Berbalik pada kertas kerja kali ini, sesuai dengan melentur buluh biar dari rebungnya. Kanak-kanak belajar sejak dari bulan pertama persekolahan lagi. Walaupun agak sukar untuk kanak-kanak dalam usia lima dan enam tahun, namun dengan kesungguhan guru-guru melatih dan mendidik setiap hari dan minggu, akhirnya kanak-kanak tersebut berjaya dengan meriahnya untuk membuat persembahan pada akhir tahun. Setiap usaha yang dilakukan dari awal sudah semestinya akan membuahkan hasil.

RUJUKAN
1. Rohani Abdullah, (2008), Affective Planning and Teaching, Fakulti Pendidikan dan Bahasa.OUM., Kuala Lumpur.
2. Rohani Abdullah, Nani Menom & Mohd Sharani Ahmad (2003), Panduan Kurikulum Prasekolah, PTS Professional Publishing Sdn. Bhd., Kuala Lumpur.
3. Shamsudin Jamil (2010), Art and Creativity for Children, Open University Malaysia, KL

No comments: